20557_lemoyne_phedre_190911_01.jpg
komolyzene, opera, színház
Lemoyne: Phèdre
2019. szeptember 11. szerda
17:30 - 20:45
egy szünettel
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vezényel:

Vashegyi György

Alkotó:

Librettó François-Benoît Hoffman

Közreműködők:

Phèdre Judith van Wanroij
Œnone Melody Louledjian
La grande prêtresse Ludivine Gombert
Hyppolite Julien Behr
Thésée Tassis Christoyannis
Un grand de l'État / Un chasseur Jérôme Boutillier
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
koncertmester Paulik László

Vashegyi György számtalan 18. századi francia operabemutató után ez alkalommal együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiáját tűzi műsorra, élvonalbeli francia szólisták közreműködésével. Az opera librettója kiváló példája a XVI. Lajos királysága idején született új divatirányzatnak, amely a Grand Siècle („Nagy század” - XIII. és XIV. Lajos uralkodása) művészi stílusainak újjáélesztésére törekedett. Sok esztéta úgy vélekedett, hogy Rameau 1764-ben bekövetkezett halála után a művészeteket dekadencia jellemezte, ez az irányzat azonban visszatér a Napkirály korának tiszta, „klasszikus” forrásaihoz. François-Benoît Hoffman könyvtáros, aki később, 1797-ben Cherubini Médée című ragyogó operájának szövegét írja, ekkor még fiatal költőként radikálisan átszerkeszti Jean Racine eredeti szövegét - a történetből csak néhány megdöbbentő fordulatot őriz meg.
Az erőteljesen átdolgozott drámához komponált zene már Gluck 1770-es években megformált, újító stílusában íródott. Lemoyne különös figyelmet fordított arra, hogy a recitativók a megfelelő célt szolgálják: rövid zenekari frázisok, váratlan modulációk, sőt olykor váratlan szünetek erősítik a librettó drámáját és érzelmi töltését. Komponistaként sokszínű zenei eszköztárat használ, mindez stílusát azonnal felismerhetővé, egyedivé teszi: a zenekar unisono játéka például Phèdre minden színre lépése előtt nyugtalanító, rejtélyes atmoszférát teremt. A partitúrában egyúttal erősen kirajzolódik a Gluck-iskola vívmánya, a „frenetikus” stílus - Berlioz munkásságának köszönhetően ma ezt a korai zenei romantika vitathatatlan forrásának tekintjük.

Zenés tragédia három felvonásban. Az első teljes előadás a 18. század óta.

Együttműködő partner: Palazzetto Bru Zane - Centre de musique romantique française

Támogató: Budavári Önkormányzat, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, Palazzetto Bru Zane

Rendező: Sysart Kft. Orfeo Zenei Alapítvány

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok