komolyzene, opera, színház

Gyenyisz Macujev zongoraestje

Müpa Home
  • Müpa saját produkció
  • Müpa Home

Jegyárak

A Müpa virtuális hangversenytermébe a belépés díjtalan.

Mentse el a programot Google Naptárába!

Szeretnénk, ha a Müpa közönsége ebben a rendkívüli helyzetben is találkozhatna a világ legkiválóbb művészeivel és legizgalmasabb alkotóival estéről estére - ezúttal a saját otthonában. Éppen ezért az elkövetkezendő hetekben a jól ismert időpontokban megnyitjuk a Müpa virtuális hangversenytermét és előadótereit, és az elmúlt évek egy-egy felejthetetlen előadását közvetítjük.

Az előadás megtekinthető a honlapunkon és YouTube-csatornánkon.


A rendkívüli teherbírású orosz zongoristától - aki 2018/19-ben Az évad művészeként háromszor is fellépett a Müpában - korábban többnyire hazája zeneszerzőinek terméséből összeállított műsorokat hallottunk. Az orosz repertoárhoz ezúttal sem lesz hűtlen, szólóestjén azonban két Beethoven-szonátával is találkozhatunk.
Az irkutszki születésű, idén negyvenöt esztendős zongorista-fenomént sokoldalú muzsikusnak ismeri a világ, Gyenyisz Macujev elsősorban mégis a romantikus szerzők elkötelezettje. Most azonban Beethoven két művével tölti ki szólóestjének első felét. De nem ám akármilyen kettővel! A d-moll szonáta (op. 31) nem véletlenül kapta A vihar melléknevet: nyitótételének tragikus erejével és a fináléban megjelenített dúlt lelkiállapottal valóban megszolgálja az elnevezést, bár azt nem Beethoven adta, s A vihar ezúttal nem természeti jelenségre, hanem Shakespeare drámájára utal. Mindenesetre ez a mű a 19. század romantikusai felé előremutató alkotás, mint ahogyan ilyen az Asz-dúr szonáta (op. 110) is a maga korlátokat feszegető kifejezésmódjával és a kései Beethovenre jellemző formai-műfaji útkereséssel.
A második részben azután Macujev, a 19. századi és a századfordulós repertoár elkötelezett előadója, legsajátabb világába kalauzol: orosz alkotók műveit tolmácsolja. Rachmaninov prelűdje és etűdje kifinomult, nagy technikai igényű, költői zene - ugyanakkor egy különleges, arisztokratikus tartás kifejezője. Csajkovszkij pedig ritkán megpillantható arcát mutatja, amikor szonátaszerzőként lép elénk, ráadásul egy alig játszott különlegességben: a G-dúr („Nagy”) szonáta ugyanis fehér holló a zongoraesteken - érdemes élni a lehetőséggel, és meghallgatni Macujev tolmácsolásában. Végigtekintve a programon és számba véve Macujev pianisztikus tudását, monumentális-szuggesztív személyiségét, biztosak lehetünk abban, hogy különleges élményre számíthatunk ezen az estén.

A felvétel a Müpa 2018. november 26-i koncertjén készült.

Rendező: Müpa

Előadott művek



Müpa Home


Ugrás az oldal tetejére