• Régizene Fesztivál

Kelemen Barnabás és barátai

komolyzene, opera, színház

Egy szünettel
Fesztivál Színház
  • Müpa saját produkció

Mentse el a programot Google Naptárába!

A Kossuth-díjas hegedűművész barátaival Bach két Brandenburgi versenye és a Musikalisches Opfer részletei mellett a francia hegedűiskola megteremtőjeként számon tartott Leclair egyik hegedűversenyét és Haydn kettősversenyét is megszólaltatja - ez utóbbit a régizene elismert szakértője, Spányi Miklós társaságában.

Johann Sebastian Bach hat műből álló gyűjteményt állított össze a brandenburgi őrgróf számára, amelyet 1721-ben díszes bőrkötésben, cirkalmas ajánló szöveggel küldött el neki Köthenből. A hármas számmal jelölt darabot a sorozat legkorábban keletkezett műveként tartják számon, mivel az akkor már archaikusnak számító concerto-elvet alkalmazta: a tíz szólamra osztott vonóskarban nincsenek kiemelt szólóhangszerek. Csupa vonós jellemzi a hatos számmal jelölt kompozíciót is, köztük ott a ma már csak a historikus előadói gyakorlatban alkalmazott két-két viola da braccio és viola da gamba. A versenyművek Bach Köthenben karmesterként töltött évei alatt készültek.
A Musikalisches Opfer megszületése annak köszönhető, hogy Bachnak a kiváló muzsikus Nagy Frigyes porosz király előtt tanúbizonyságot kellett adnia rögtönzési képességeiről és ellenponttan-tudásáról. Így jött létre a két fúgából (ricercarból), tíz kánonból és egy négytételes triószonátából álló, fenséges kompozíció.
Jean-Marie Leclair barokk hegedűs és zeneszerző, akit mindkét minőségében újítóként emleget az utókor, 1740 körül írta opus 10-es számmal jelölt hat hegedűversenyét, életének abban a szakaszában, amelyben Orange hercegnője - Händel korábbi tanítványa - alkalmazta. A sorozat utolsó darabja a g-moll koncert. Leclair különös ismertetőjeleként jegyzik, hogy könnyedén építette műveibe az akkori Európa valamennyi stílusát.
Mielőtt az Esterházy-hercegek szolgálatába állt, Haydn megírt néhány művet csembalóra és orgonára, s ezeket egyszerű vonószenekari kísérettel látta el. A zeneszerző későbbi sógornője, Therese Keller klarissza rendbe vonulása alkalmából 1756-ra datált C-dúr concertója mellé illesztette azt az F-dúr versenyművét, amelyet idős korában szeretett meg különösen, s amelyben - tekintélyes terjedelmének is köszönhetően - a második tételben még egy cadenza is helyet kap.
A hangverseny arra is alkalmat Kelemen Barnabásnak, hogy bemutassa 1771-ben készült, Januarius Gagliano-féle barokk hegedűjét, amely nemrégiben került birtokába.

Rendező: Müpa

Parkolási információk

A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Biztonságos jegyvásárlás

Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.

Előadott művek

  • hegedű
    Kelemen Barnabás, Tóth Mónika, Posvanecz Éva
  • hegedű, brácsa
    Kokas Katalin, Dmitrij Szmirnov
  • brácsa
    Maxim Riszanov
  • cselló
    Rohmann Ditta, Kokas Dóra, Máté Balázs
  • nagybőgő
    Szilágyi Attila
  • csembaló
    Spányi Miklós, Dinyés Soma
  • lant
    Davidovics Igor


Régizene Fesztivál


Ugrás az oldal tetejére